Big Island után (bejegyzések erre) még két napunk
volt Oʻahun. Az első éppen július 4-re (2017. július 4-ről
beszélünk – a szerk.) esett, vagyis Independence Day-re, amely a függetlenség
napja. 1776-ban ezen a napon kiáltották ki az USA függetlenségét
Nagy-Britanniától, mi pedig ennek jegyében az egész napot amerikai zászlók tucatjai között töltöttük.
Hol lehet ez Hawaii-on?
Pearl Harbor (az öböl) egy lagúna, pompás hely
kikötőnek – nem véletlenül otthona még mindig az Egyesült Államok
csendes-óceáni flottájának. Ma a Hickam Airfielddel együtt 'Joint Base Pearl
Harbor-Hickamnek' hívják, pár (tíz)ezren járnak oda dolgozni nap mint nap –
ezért is mondják a honoluluiak, hogy mind reggel, mind délután érdemes elkerülni
Pearl Harbor (a bázis és városrész) környékét, különben órákig ül az ember a
dugóban. A kétszer hatsávos autópálya ellenére.
Pearl Harbort (az eseményt), remélem, nem kell
bemutatni senkinek… de egy kis emlékeztető nem árt: 1941. december 7-én,
vasárnap kora reggel a Japán lecsapott az USA csendes-óceáni flottájára. (Cikk
a témában erre, itt pedig újraszínezett fotókat nézhettek – a téma kapcsán kicsit
olvasgattam én is. Régen volt, na. De a jegyzeteim megvannak, blogot írni most
van időm, szóval hadd szóljon - a szerk.)
A pearl harbori támadásban majdnem 2500-an haltak meg, elsüllyedt négy csatahajó, komolyan megrongálódott másik négy, felrobbant/kiégett/tönkrement vagy 180 repülő, és az USA története során egészen addig (és még majdnem további 60 évig) ez volt a legtöbb áldozatot követelő ellenséges támadás amerikai földön. Egészen 2001. szeptember 11-ig. Utóbbiról egyébként itt, itt és itt írtunk. Az amerikaiak nagyon értenek a tiszteletteljes és szép emlékezéshez, még ha néha kicsit hatásvadász is a dolog… na de, vissza Pearl Harborhoz (az emlékhelyhez)!
A pearl harbori támadásban majdnem 2500-an haltak meg, elsüllyedt négy csatahajó, komolyan megrongálódott másik négy, felrobbant/kiégett/tönkrement vagy 180 repülő, és az USA története során egészen addig (és még majdnem további 60 évig) ez volt a legtöbb áldozatot követelő ellenséges támadás amerikai földön. Egészen 2001. szeptember 11-ig. Utóbbiról egyébként itt, itt és itt írtunk. Az amerikaiak nagyon értenek a tiszteletteljes és szép emlékezéshez, még ha néha kicsit hatásvadász is a dolog… na de, vissza Pearl Harborhoz (az emlékhelyhez)!
A Pearl Harbor National Historic Landmark részben
összefonódik a jelenlegi bázissal (értelemszerűen – nem volt másik,
ekkora lagúna kikötőnek), így van egy Visitor Center a parton, ahonnan busszal
lehet bejutni a Ford Islandre és megnézni az ottani kiállításokat, illetve
hajóval lehet eljutni az USS Arizona Memorialhoz.
Oʻahu,
Pearl Harbor (azon belül Ford Island) és az akkori események
(kép innen, ahol nagyobb verzióban is megnézhető)
(kép innen, ahol nagyobb verzióban is megnézhető)
Ford
Island, előtérben a Visitor Centerrel
(kép innen és ott szintén nagyobb verzióban is megtekinthető)
(kép innen és ott szintén nagyobb verzióban is megtekinthető)
Utóbbinál parkol a vízben a USS Bowfin nevű
tengeralattjáró, amit az elejétől a végéig végig lehetett mászni (a bejegyzés
majd ezzel folytatódik). A Ford Island mellett pedig láthatjátok a Battleship
Row-n a USS Arizona Memorialt, amely az elsüllyedt USS Arizona felett fehérlik és a
kiállított USS Missourit, ezeknél is jártunk, de majd csak a következő
bejegyzésbe fognak beleférni.
Első körben a Visitor Centerben néztünk körbe,
illetve a körülőtte levő parkban, ahol több kiállítás is helyet kapott,
rengeteg emlékhellyel és Cape Canaveralnál is több rakétával együtt (utóbbiról
volt szó erre). Persze azokat a rakétákat sokkal békésebb célokra használták,
még ha a háborús ipar termelte is ki őket.
de
végeredményben stratégiailag nem döntő jelentőségű
A USS Bowfin 1942. december 7-én került vízre a
kontinensen, 9 bevetésen szolgált a második világháborúban a
Csendes-óceánon, majd a járőrszolgálatot teljesített a koreai háborúban.
Kétszer is nyugdíjazták, a második után, 1979-ben került Pearl Harborba, kiállításra
érett példányként. Egy 90 méter hosszú, kb. 8 méter átmérőjű csőről van szó, 48 óráig
bírta annak idején a víz alatt 2 csomós (3.7 km/h) sebességgel haladva. 24
torpedót tudott magával cipelni, 10 tiszt és 70 közlegény dolgozott rajta egy-egy
bevetésen, váltásban. Azért 80 embernek ez nem túl nagy hely, főleg úgy, hogy
közben az a tudat van bennük, hogy 100 méterrel a tenger szintje alatt vannak,
és csak remélik, hogy észrevétlenek tudnak maradni. A legénység váltásban
dolgozik, nagyjából 8 óra munka, 8 óra alvás, 8 óra egyéb rendszerben rotálódnak, hely
minimális, összezártság tetőfokon, nem beszélve az ellenséges torpedókról… élmény
lehetett.
A
szűkösség mindjárt nyilvánvalóvá vált, ahogy bemásztunk a tengeralattjáróba. A USS Bowfin kiállítása az első torpedóteremben (van ilyen szó?)
kezdődik, ahol a többek között közlegénység ágyikói is találtatnak.
És
igen, a legénység részben
a még ki nem lőtt torpedók felett alszik.
Ez nekem már önmagában elég félelmetes.
a még ki nem lőtt torpedók felett alszik.
Ez nekem már önmagában elég félelmetes.
Zseniális, hogy a zuhanyzó alját ugyanaz a
hatszögletű minicsempe borítja, mint amit rengeteg 70-80 éves házban látni
egész Amerikában. Azon se lennék meglepve, ha a következő 5-10 évben ez a
csempeféle, sőt inkább mozaik újra divatba jönne, mind a metrócsempe Budapesten :)
A checklistekkel való munka nekem mindennapos, az aviation industry-ban minden safety- és security-típusú munkát checklisttel végzünk (a
pilóták és a szerelők meg főleg). Tudom, hogy dedósnak hangzik és bizonyos idő után az ember
kívülről fújja az összes checklistet, mégis mindig azzal dolgozunk, ráadásul
ujjal követve, ahogy egyik pontról haladunk a másikra (pl. equipment check,
amikor a biztonsági felszerelést ellenőrizzük, hogy megvan-e minden, ami kell),
mert így biztos, hogy nem marad ki semmi, akkor sem, ha közben kérdezz-felelek
zajlik a kollégákkal vagy bármi apróság miatt pár másodpercre elterelődik a figyelmünk. Egy idő után egyébként már az melós kiruccanásokhoz is kialakult
egy mental checklistem a bőröndömhöz és elég csak ezen végigmennem: kispárna, futócucc,
útlevél, hadd szóljon! – na jó, a valóságban egy kicsit hosszabb. De, ott
tartottunk, hogy a torpedókilövéses checklist ehhez képest nekem kicsit morbid
volt, még akkor is, ha pontosan értem, mire való.
Egészen otthon érezném magam benne, bár talán mégsem
mindegy hogy 10 kilométerrel a föld fölött vagy 100 méterrel a tenger szintje
alatt főzőcskézik az ember.
Nyitva
- gondolom nem olyan jó érzés belegondolni,
amikor csak ennek a zárt verziója választ el 100 méternyi vízoszloptól.
amikor csak ennek a zárt verziója választ el 100 méternyi vízoszloptól.
A merülés egyébként egy érdekes kérdés a
tengeralattjáróknál. Annak idején azért nem tartózkodtak hetekig a víz alatt, a
USS Bowfin vagy 70 napig tudott vízfelszínen járőrözni egy készlettel és ugye
kb. két napra tudott alámerülni. A mai, nukleáris meghajtású tengeralattjárók
90 napnyi készletet szoktak magukkal vinni, és tudnának ennyit is merülni, és ha nem kéne kaja, meg egyéb
apróságok, mint oxigén, hajtóanyag szempontjából tovább is bírnák. Szerintem a három hónap víz alatt már
önmagában is elég durva pszichológiai terhelés a legénységnek, itt van két szösszenet arról, hogy
milyen a merülés maga, az egyik a U-571 című filmből egy jelenet, a másik egy
rövid dokumentumfilm-szösszenet. Dive! Dive! Dive!
Voilá,
a hátsó torpedóterem. Előnytelen lenne
egy olyan tengeralattjáró, ami csak előre tudna köpni.
egy olyan tengeralattjáró, ami csak előre tudna köpni.
És itt sétálva meglepett bennünket egy honu, vagyis
Hawaiian green sea turtle, magyarul közönséges levesteknős helyi alfaja. A hawaii kultúrában
a honu szerencsét hozó állatnak számít, rengeteg helyen látni, sőt az
ajándékboltok is rogyásig vannak honuval, de addig nem találkoztunk valódi
honuval a tengerben. A felnőtt honuk méteresre is megnőnek, 100-150 kilós
testsúllyal – a jelen példány szinte biztos, hogy még gyerek volt, alig félméteres :)
A
Waterfront Submarine Memorial, annak az 52 tengeralattjárónak
és a legénységüknek állít emléket, akik a II. világháborúban odavesztek
és a legénységüknek állít emléket, akik a II. világháborúban odavesztek
Tengeralattjáró
mentőkapszulája – ezt szerintem kötőjellel
sem lehetne egybeírni (tengeralattjáró-mentőkapszula?)
sem lehetne egybeírni (tengeralattjáró-mentőkapszula?)
Egyszer
használtak ilyet sikeresen, 1939-ben a USS Squalus
legénységét tudta kipecázni egy ilyenben a USS Falcon egy
leengedett kábel segítségével. Szó szerint kipecázták őket.
legénységét tudta kipecázni egy ilyenben a USS Falcon egy
leengedett kábel segítségével. Szó szerint kipecázták őket.
Valahol
a közelben kiállítottak egy periszkópot is, ezzel lehetett kémlelni a környéket.
Elperiszkopáltunk a parton egy darabig, aztán
megnéztük a USS Bowfin Memorial Museumot is, ahol rengeteg relikviát gyűjtöttek
össze a hajó történetéből.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése