Hétfőn több úticéllal indultunk neki a napnak, de a nagy tömeg eltérített a Science Museumnál (nem baj, majd két év múlva megnézzük); a 15 fontos belépő pedig elkedvetlenített bennünket a Westminster Abbey-nél. Utóbbiban jártam hat évvel ezelőtt, akkor nagyon tetszett, de ha jól emlékszem, akkor még ingyenes volt. Rengeteg sír van a bazilikán belül, egy csomó költő, egy rakás uralkodó meg olyan neves személyiségek, mint Sir Isaac Newton vagy Charles Darwin, szóval majd egyszer azt is megnézzük...
Az 1900-as évek elején London növekedésével az igény is megnőtt az ingázásra, ugyanis ez egybeesett azzal az időszakkal, amikor kihullott az "ipari forradalom méregfoga", egyre több lett a zöldövezet, sokan kiköltöztek a belvárosból - mondjuk a mai Kensington vagy Notting Hill területére, melyek jelenleg az 1-es vagy esetleg 2-es zónában vannak a londoni tömegközlekedésben az 5 zóna közül. A lóbuszok már nem voltak alkalmasak ezekre a távokra, tömegével nyíltak meg az új vonalak, sőt megjelent az off-peak kérdéskör is: csúcsforgalmon kívül olcsóbb volt utazni, ami ma is így van. A metró villamosítása és az alagútbélelő technikák lehetővé tették a mélyebb és hosszabb alagutak építését, bár a munka nagy része továbbra is kézzel folyt. A bélelés azért volt ennyire fontos, mert London alatt viszonylag puha, agyagos kőzet van, amit könnyű fejteni, de nem nagyon van tartása, alagútovolumenben majdnem a löszbe fúrt alagutakkal vetekszik :)A metrókocsik dizájnja nem sokat változott az elmúlt 100 év alatt, legfeljebb a fát helyettesítette a műanyag. A metrótérképek is hasonlóak - kivétel az új vonalak hozzáadódását. Ez a kis térkép az 1948-as Olimpiára készült, egy modern nyomtatással simán elmenne ma is.
A metró a budapestihez hasonlóan óvóhelyként is megállja a helyét, igaz nem a hidegháború alatti időszakban, hanem a II. világháborúban. Volt olyan éjszaka is a Blitz idején, hogy több mint 175 ezer ember aludt a metróállomásokon. Utóbbi kapcsán meg is felhívnám a figyelmet a tube egyik kampányára: "tube or false" plakátok minden metrókocsiban vannak, érdemes őket végignézni itt, érdekes sztorikat hoztak össze a metró római kori maradványairól, az állomásnevek statisztikájáról és a tube kísérteteiről.A Underground mellett természetesen a felszíni közlekedést is részletesen bemutatják, a double-deckerek egészen kezdeti formáitól kezdve minden ki van állítva, még a legújabb buszokból is van egy vezetőfülke, de a népszerűség miatt ezt nem tudtuk meglátogatni belülről: apukák és kisfiúk hosszú sora állt a kormány előtt, hogy egy kicsit mindenki buszvezető bácsit játszhasson. Külön pavilonban taglalják a taxikat, bicikliket, az Overgroundot, a DLR-t (Docklands Light Railways) és a kemény 2 azaz kettő darab villamosvonalat...
A másik plakát pedig a 90-es évek elején készült művészeti alkotás, mely csak elsőre néz ki metrótérképnek, ezen érdemes elböngészgetni, találtok ismerős neveket :)
A múzeum után egy kis belvárosi séta kitérővel visszasiettünk South Kensingtonba, hogy Bagoly magához vehesse saját hét kilónyi cuccát, amibe "túl sok motyóm van, nem fér be a bőröndbe" címmel Zsebibaba további hét kiló cuccot helyezett el hazavitel céljából. Így aztán Bagoly sűrű szentségelések közepette, Zsebibaba pedig bűnbánó tekintettel, de a bőrönd súlyának csökkenésével növekedő túlélési esélyeire gondolva indult el a St. Pancras felé. Szerencsére a húsz percnyi metrózás végére a kedélyek lehiggadtak és szereplőink búcsút vettek egymástól, hogy legközelebb Zürichben találkozzanak, ahol meglátogatnak majd egy régen látott kedves illetőt is... :)
Csak nem a Kisföldalatti volt a második? =)
VálaszTörlés