Hong
Kong. Az első néhány alkalommal gondban voltam, hogy hogy is kell leírni – egybe-külön-kötőjellel?
Mindkettő rémlett, aztán elkezdtem utánanézni. Az viszonylag biztos, hogy
angolul jelenleg külön, magyarul egybeírják. A különböző nyelvű Wikipédiák
között vándorolva az is nyilvánvalóvá vált, hogy németül, skandináv és szláv nyelveken
egyben, újlatin nyelveken viszont külön írják. Ha valaki tudja a dolog
hátterét, ne habozzon megosztani velem. Itt meg legyen akkor Hongkong, ha már
egyszer magyar szövegben szerepel.
Hongkong
1997 óta a Kínai Népköztársaság különleges igazgatású területe, előtte 99 évig
Nagy-Britannia bérelte egy szerződés alapján, ami egész egyszerűen lejárt és
nem hosszabbították meg. Hongkong megtartotta az angolt követő jogrendszert, a
baloldali a közlekedésük és megtartották a hongkongi dollárt is. 260 szigetből
áll, a világ egyik legsűrűbben lakott területe, több mint 7 millió lakossal. A
kantoni nyelv ma legalább olyan fontos, mint az angol, de egyelőre utóbbival is
remekül el lehet boldogulni.
Tájékozódáshoz
(innen)
Hongkong
maga a város nevével azonos szigeten helyezkedik el (a lila!), de mára gyakorlatilag
egybenőtt a szemben található Kowloon-nal (ejtsd: ’káulún’). A kettő között
helyezkedik el a Victoria Harbour, mely a világ egyik legjobb, védett,
természetes, mély kikötője – valahol ezen alapul a mai Hongkong sikere.
Azért
Európában sem mindenhol, viszont, azt kell mondjam, hogy Budapesten a többség
udvariasan megvárja, míg leszállnak a leszállók és csak utána kezdenek el
felszállni. És bár sok városban sok vonalon ki van jelölve, hogy hol nyílnak
majd az ajtók, egy csomó helyen nem jut el az emberek tudatáig, hogy a
leszállók nem fognak tudni átdiffundálni rajtuk, ha ők az ajtók nyitásakor
megrohamozzák a jármű belsejét. Észak-Amerikában gyakran találkozom ilyesmivel,
de ott általában örülök, hogy egyáltalán van busz oda, ahova menni szeretnék. A
metrónál valahogy nem szokott gond lenni, de talán a metrózás valahogy
kialakítja ezt a skill-t, hogy leengedem a leszállót, mert jobb mindenkinek. De
valahogy erre keletre ez a Japánon kívül nem nagyon alakult ki, hiába a nyilak
a padlón. Nagy tömegben szabályosan verekedni kell, hogy lekerüljön az ember a
metróról.
Az
épület a Victoria Harbour-re néz (Kowloonban van), mögötte pedig a 484 méter
magas ICC, azaz az International Commerce Centre tornyosul.
Kowloonban
a partmenti sétányt a hongkongi filmiparnak szentelték (mert hogy ilyen is van,
Hongkong évtizedekig a világ harmadik számú filmipari központja volt Hollywood
és Bollywood után. A Hollywood Walk of Fame-hez hasolóan rengeteg csillag teríti be a sétányt, de be kell, hogy
valljam, alig-alig voltak ismerős nevek. Kivéve a leghíresebb hongkongi mozisztárt, aki még szobrot is kapott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése