Rīgába
elsősorban az vezérelt, hogy terepszemlét akartam tartani Titkos ügynök
munkaterületén, Liepājában – és mivel ott mostanában nem nagyon akad nemzetközi
repülőtér, kis kitérőt kellett tennem Rīga, és mint később kiderült Frankfurt
felé.
Odaúton
életemben először nem értem el a repülő csatlakozását, mivel már azelőtt
felszállt a Rīga felé tartó gép Frankfurtból, mielőtt a Zürichből érkező
letette volna a kerekeit a kifutópályára. Így nehéz átszállni. Zürichben még azt
az információt kaptuk, hogy forgalmi okai vannak annak, hogy 50 perccel a kiírt
indulási idő után még mindig a kapunál állunk. Ez önmagában még nem lett volna
behozhatatlan, rövid repülési idővel (utóbbi mindig rövidebb, mint a kiírt
időpontok) és viszonylag gyors landolás után még éppen elérhettem volna a
másikat. Viszont miután még további 15 percet álltunk Zürichben; 30 perces út
után meg még 20-at köröztünk Frankfurt felett, már a gépen bemondták, hogy a
Rīgába tartó utasok következő állomásának a Lufthansa Service Center-t
javasolják. Némileg rosszul esett, bár nyilván okuk volt a forgalmi viszonyok
kapcsán a helyzet ilyen kezelésére. Mind Zürichben, mind Frankfurtban káoszos
tud lenni az este 6-7 óra könyéke, ilyenkor sok a bejövő és kimenő járat, sok
az átszálló utas; ezért ha az egyébként szorosan egymás mellé rakott járatok
közül egy késik valami miatt, azt néha nehéz visszailleszteni a menetrendbe
és/vagy új slot-ot szerezni neki – ez egy 15-20 perces időablak, amiben az
adott járatnak felszállási/landolási lehetőséget tudnak biztosítani egy adott
reptéren. Mindez kizárólag a biztonsági előírások miatt van így; ezeket meg
inkább tartsa be mindenki és vigyenek el késve A-ból B-be; mint ne adj Isten
darabokban; de azért hirtelen nehezen fogadja el az ember, hogy nem a tervek
szerint mennek a dolgok.
Szóval
Service Center, egy elég szenvtelen hölgy közölte, hogy ma már nincs másik
járat Rīgába, helyette ez és ez az XY frankfurti reptéri hotel címe, a kisbusz az egyes
bejárattól megy, ez a vacsorajegy, ez meg a holnap reggeli járatra a boarding
pass, jó éjszakát. Így hát bánatosan felhívtam Mártit, hogy bizony csak holnap
dél körül érek Lettországba, elsompolyogtam a hotelbe és úgy döntettem, hogy
öröm az ürömben, legalább megpróbálom behozni az előző éjszakai bangkoki
dolgozós hazaút okozta alváshiányom. Reggelinél még – kicsit füstölögve, hogy
már úton kellene lennem Rīgából Liepājába – megpróbáltam kienni minden
vagyonából a hotelt és a légitársaságot is; de svédasztal révén nem jártam
sikerrel. Pedig körülbelül négyszer annyi kaját tömtem magamba, mint egy
átlagos reggel – mindenkinek megvannak a maga határai. Azért annyi haszna is lett a
dolognak, hogy késő délutánig nem nagyon voltam éhes, így nyugodtam fejest
ugorhattunk Mártival egy ad hoc városnézésbe, mivel a programváltozást követően
nem Saldusban (félúton Rīga és Liepāja között) találkoztunk, hanem a Rīgában.
És ezen a ponton át is adom a szót a képeknek =)
Rīga
egyébként engem részben Skandináviára, részben Oroszországra és részben
otthonra emlékezet. Vannak színes, skandináv jellegű faházak, az emberek arcra
sokszor oroszosak; viszont a panelházakról és a boltok kínálatáról (párizsi,
vízizű trappista és túró rudi) otthon jut eszembe – ezzel szinte minden
posztszocialista országban így vagyok. Az elmúlt évszázadokban egymásnak
passzolgatták a területet a különböző birodalmak, ezek a vegyes hatások ma is
látszanak; a jelenlegi eredmény igen érdekes keverék lett. Fel is került a
bakancslistámra egy Litvánia-Lettország-Észtország túra, amit mondjuk
Szentpéterváron lehetne befejezni :)
A
rīgai séta (és Márti kedvenc mézsörének megkóstolása – nagyon finom) után
elkutyagoltunk a buszállomásig és elindultunk Liepāja felé. A két város közötti
távolság kb. 200 kilométer, az út azonban 3 óra – expressz busszal.
Az
országban ugyanis nincs autópálya, így kicsit körülményesebb közlekedni, mint
mondjuk Svájcban, ahol a helyiek kedvenc hobbija az alagútfúrás és az
útfelújítás. Komolyan. Tavasztól őszig megállás nélkül a kővel foglalkoznak,
ütik, lapogatják, fúrják, pakolják, szállítják. Télen a hó miatt nem lehet, de
akkor meg ezzel teszik ugyanezt. Kotorják, marják, lapogatják, ágyúzzák. Meg
leginkább csúsznak rajta, de ez egy másik történet. Szóval hogy Lettországban
nem nagyon van autópálya, ezért marad a jó öreg országúti 70-80 km/h óra és a
tájbámulás – azért ez sem rossz program. Lettországban elég sok a az ilyen tanyaszerű
házikó, szeretnek ilyenekben is lakni a helyiek. Nem csak hétvégére. Emelett elég
lapos az ország, rengeteg a fenyő és a nyírfa, így kifejezetten
tajgaszerű benyomást kelt. Minden tele van vízzel – különösen így hóolvadás
idején – a folyók éppen hogy át tudják szuszakolni magukat a hidak alatt. A
sápatag napfény egyelőre még csak a krókuszokat és hóvirágokat csalogatta elő –
érdekes volt ez a február közepi hangulat így áprilisban :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése