Ez
alapján lehetne szó a titokzatos szigetről is szó, de ez alkalommal egy másik
Atlantis-t látogattunk meg. Az előző poszt végén található képen ugyanis Cape
Canaveral legjellemzőbb tájelemét láthatjátok – a Kennedy Space Centerben
található Vehicle Assembly Building-et („jármű-összeszerelő épület”), ahol (az épület nevéhez híven) összeszerelik az innen induló űrjárműveket. A csarnok a világ legnagyobb, egy
légterű csarnoka, potom 160 méter magas, így a flordiai mocsárban már
kilométerekről látható…
Ebből
már sejthetitek, hogy a NASA Kennedy Space Centerének látogatóközpontjában
jártunk, megnéztük a fent látható Vehicle Assembly Building-et is egy külön
túra keretében, az Apollo-programmal foglalkozó csarnokra már csak
kutyafuttában volt időnk; de a programot az Atlantis-nál kezdtük. Illetve a
négyórányi autóútnál, de az nem kifejezetten bizonyult érdekesnek. Florida
lapos, legalábbis Orlandóig egyértelműen az, az autópálya két oldalán szinte
végig háromméteres kerítés van, a nagyvárosok (Miami, Orlando) közvetlen
környékétől eltekintve pedig még a forgalom is gyér, errefelé autózni röviden szólva unalmas egy program. De eyes on the prize, előbb-utóbb a GPS azt mondta, hogy már csak fél
mérföld és kanyarodjon le a Challenger Memorial Parkway, majd a Columbia Blvd
felé és áthaladva a NASA Causeway-en közelítse meg a célpontot. Nem nagyon
lehetett eltéveszteni.
Már rögtön a bejárat után a látogató elé hordtak egy nagy rakás rakétát, kellő mennyiségű
részletes leírással már önmagában érdekes kiállítás volt. Nem bocsátkozom
részletes leírásba, inkább apróságokat emelek ki, melyek különösen
megtetszettek :)
Az
egyik a Saturn IB rakétát felszállás előtt rögzítő rendszer volt
(a képek kattintással még mindig nagyíthatók - a szerk.)
(a képek kattintással még mindig nagyíthatók - a szerk.)
Szóval
a felmerülő kérdés annak idején az volt, hogy hogy tartsák stabilan egy helyben
a rakétát, amíg elég tolóerőt fejt ki a hajtómű, ahhoz, hogy egy ekkora izé
biztonságosan elemelkedjen a földről, viszont amikor ez bekövetkezik egyszerűen
és gyorsan el lehessen ereszteni a cuccot.
Így
– a szürke karok tartották a rakéta súlyát
(itt persze 90°-kal elfordítva látszik, hiszen fekszik a rakéta)
(itt persze 90°-kal elfordítva látszik, hiszen fekszik a rakéta)
Számomra
elképesztő mérnöki bravúrnak tűnik ennek a pontos megtervezése és kivitelezése
– márpedig sikerült és működött is. Valahol ez motoszkált végig a fejemben a
látogatás során, hogy a maiaknál nagyságrendekkel kisebb számítási kapacitások mellett milyen
hatalmas, ugyanakkor zseniális feladat lehetett ezeket végiggondolni,
kiszámolni, megvalósítani… :)
A
kis táblán szerepel, hogy annak idején 30 méter magasan átsétáltak a
parancsnoki egységhez, ott beszíjazták őket az ülésekbe, rájuk kapcsoltak
mindenféle megfigyelő meg létfenntartó berendezéseket és huss, a következő
megálló a Nyugalom Tengere volt a Holdon. Valahol döbbenetes belegondolni ebbe,
ugyanakkor hasonlónak érzem – valamilyen szinten – azt, amikor az ember itt a
havas, hideg Zürichben a földi kiszolgálószemélyzet okéját megkapva rácsap a ’door
release button’-ra az Airbus A340-en, behúzza, int még egyet a kintieknek,
ők jó utat kívánnak, aztán egy-két kattanás, egy mozdulattal zárja az ember az
ajtót, ellenőrzi, hogy Locked, Locked mindkét jelzőnyílásban és innentől szinte
hermetikusan el van zárva a világtól… majd 12 és fél óra múlva, a szingapúri
leszállást követően tizenhárom átgondolást és a földi okét követően szépen
lassan kinyitod az ajtót és két kattanás után beáramlik a friss, 30°C-os,
eszméletlen páratartalmú nedves levegő – aminél jobb érzés nagyon kevés van –
és közben a Föld másik felén lettél fél nap alatt. Na ezt nem lehet megszokni
:) Kicsit elkalandoztam, öhmm, szóval az "utashíd", azaz service arm.
No,
hát ilyen szösszeneteket találtunk a Rocket Gardenben. Közben átorientálódtunk
a 2013 nyarán nyílt űrsikló-pavilon felé.
Útközben
találtunk még valamit, ami egy kövér rakétára hajaz…
viccesen fest fehér testvérei között :)
viccesen fest fehér testvérei között :)
Az
űrsiklópavilon bemutatója egy kifejezetten hatásvadász (ehhez nagyon értenek a
helyiek), de jól sikerült filmmel kezdődik, ahol negyed órában bemutatják az
űrsiklóprogram történetét. A dolog nagyjából arra van kihegyezve, hogy egy
olyan űrjárművet akartak építeni (elsősorban költséghatékonysági okokból),
amelyet nem csak egyszer lehet felhasználni, hanem a Földre való visszatérése
és megfelelő átvizsgálás után újabb útra lehet indítani.
Az
űrsiklóprogram későbbi sorsa és tavalyi leállítása sajnos viszont azt mutatta,
hogy az újrafelhasználható űrjármű sok minden, csak nem költséghatékony – az
utolsó utat, az STS-135-öt éppen az Atlantis teljesítette 2011. júliusában.
Ezzel
végződik a show – ’Atlantis, welcome home!’
– a bejáratot takaró vászon mögött már valóban az Atlantis látható
– a bejáratot takaró vászon mögött már valóban az Atlantis látható
Az
egyik dolog, ami rögtön feltűnt, hogy milyen kicsi. Valahogy nagyobbnak hittem.
A másik, hogy koszos. Végülis majd’ 30 évig használták, valahol érthető. Ettől
eltekintve magnificent! :)
Úgy
indul, mint egy rakéta, az űrben olyan, mint egy űrhajó
és úgy landol, mint egy siklórepülő – kiállítás visszatérő eleme
és úgy landol, mint egy siklórepülő – kiállítás visszatérő eleme
Az
űrsiklókkal bonyolították le a Hubble űrtávcső megépítését
és szervizelését is – itt ezeket a küldetéseket foglalták össze
és szervizelését is – itt ezeket a küldetéseket foglalták össze
A
ISS (Nemzetközi Űrállomás) egy részét megépítették modellként,
be is lehetett mászni – nem egy tágas hely
be is lehetett mászni – nem egy tágas hely
Makett
a NASA egyik Shuttle Carrier Aircraft-járól,
ezekkel a módosított Boeing 747-ekkel szállították őket
ezekkel a módosított Boeing 747-ekkel szállították őket
Itt
kerül majd képbe a Vehicle Assembly Building –
ott szerelték össze őket, majd vitték a kilövőálláshoz
ott szerelték össze őket, majd vitték a kilövőálláshoz
Közben
a kiállítótér felett lebeg az Atlantis –
hasmánt csak a kosz látszik és az, hogy
a hőszigetelő pajzs mennyi kis pikkelyből áll össze
hasmánt csak a kosz látszik és az, hogy
a hőszigetelő pajzs mennyi kis pikkelyből áll össze
És
itt kell szót keríteni arra is, ami az egész űrsiklóprogram egyik legvitatottab
kérdése: a Challenger és a Columbia sorsa. Az mindenki számára nyilvánvaló,
hogy űrhajósnak lenni nem egy életbiztosítás, a munkakörülmények is némileg
extrémek és bár igyekeznek mindig megtenni mindent a hibák és balesetek
kizárásának érdekében, mégsem sikerül minden esetben. A Challengert 1986-ban,
a Columbiát 2003-ban vesztették el - utóbbit pont a hőszigetelő pajzs sérülése
miatt. A két űrsiklóra és legénységükre a kiállítás több pontján is emlékeznek.
Az
eddig nem emlegetett Endeavour-t és Discovery-t szintén múzeumokban állították
ki. Az Endeavourt a California Science Centerben, Los Angelesben lehet
meglátogatni; míg a Discovery Washingtonba, National Air and Space Museum Steven F. Udvar-Hazy Centerébe
került. Az űrsiklóprogram első példánya, az Enterprise New Yorkban, az Intrepid
repülőgép-anyahajón lakik (a hajó múzeumként funkcionál), Bagoly néhány nappal
később talákozott is vele :) Az Enterprise az egyetlen, amely sosem járt az
űrben, csak légköri tesztrepüléseket végeztek vele. A neve viszont nem
véletlenül Enterprise, egy újságban írtak ki szavazást, miközben épült és az
olvasók a Star Trek legendás hajójának nevét szavazták meg :) Folytatása
következik!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése