Némi
írói szabadság után ismét jelentkezünk – a decemberi rohangászás és karácsony
után ugyanis élménygyűjtő körúton voltunk, összespórolva mindenféle
szabadságot, szabadnapot, ünnepnapot és amit csak lehetett. Megérte. Beszámolók
következnek, reméljük, hasonló tempóban tudjuk írni, mint ahogy rohangásztunk
:)
Szóval
nagy fába vágtuk a fejszénket, ugyanis eddig a rövidebb szabadságokba nem
nagyon fért bele a távoli kontinens, Ausztrália. Tényleg bazi messze van.
Szingapúrtól, ami eleve a leghosszabb út Zürichből, 13 óra, szóval onnan további
nyolc órányira vannak a nagyvárosok, ahova a legtöbb járat megy. Akárhonnan is indul az ember
Európából, egyszer vagy át kell szállni, vagy a repülőnek le kell szállnia üzemanyagért
(meg személyzetet cserélni?), de még ma sem non-stop út eljutni oda. Standby
alapon nem teljesen tudtuk, hogy pontosan hol fogunk kilyukadni, de végül
szerencsénk volt, Frankfurtból Szingapúrba kipróbálhattunk egy Airbus A380-ast
(tudjátok, a böhömnagy gép, ami annyi embert visz, mint egy vonat), aztán
Szingapúrban is felfértünk az első kinézett Qantas járatra, így december 28-án
reggel hét körül kicsit kótyagosan vártuk a csomagjainkat a sydney-i
repülőtéren. Meglett minden, nosza, tömegközlekedjünk. Megjegyzem, ez
Sydney-ben jött össze utoljára, ez a Down Under soha nem lesz a
metróhálózatairól híres hely. A vonat 20-25 perc alatt döcög be a
városközpontba, közben elég hamar rájöttünk, hogy itt egyfajta pepita Londonról
lesz szó két napig, ahol meleg van tél kellős közepén.
Lepakoltuk
a motyót (gyors reggeli-kitérő után, mert a laza hostel csak kilenckor nyitott,
ejj) és nekiindultunk a városnak, mondván, hogy a brutál jetlag ellen a legjobb
megoldás, ha loholunk amíg bírjuk, meg egy kicsit tovább és majd utána
félájultan megyünk aludni. Bejött, de most már tudjuk, hogy a jetlages Bagoly
nem feltétlenül van jobb passzban a jetlages Zsebibabánál.
Furcsa
madarakkal – ő és a fajtája valamiért úgy szalad,
hogy közben nem előre, hanem felfelé néz, mégsem
megy neki semminek… fura hely ez az Ausztrália.
hogy közben nem előre, hanem felfelé néz, mégsem
megy neki semminek… fura hely ez az Ausztrália.
Itt
elgondolkodtunk rajta, hogy vajon nem szorul-e be
ez a monstrum, de aztán nem lett belőlünk
instant katasztrófa-turista, simán átfért a ladik.
ez a monstrum, de aztán nem lett belőlünk
instant katasztrófa-turista, simán átfért a ladik.
Az
Operaházban vannak vezetetett túrák is, először kicsit vacilláltunk (37 dollár
egy egyórás túráért?), de aztán úgy voltunk vele, hogy ha valamilyen épületnek
érdemes ennyi figyelmet szentelni, akkor ez az. Nem bántuk meg, viszont mások
is így döntöttek, így várnunk kellett egy jó másfél órát a következő szabad
időpontig. Legalább addig bezizzentünk a közeli botanikus kertbe.
Felborult
dracéna – tényleg, ez a kanári-szigeteki faféle
egy több mint 100 éves példánya, 2008-ban fordult ki a földből…
egy több mint 100 éves példánya, 2008-ban fordult ki a földből…
…
és nem mernek hozzányúlni, mert félő, hogy a törzse
nem bírná a megpróbáltatásokat és elpusztulna a fa.
Szóval körbekerítették, locsolják és imádkoznak, hogy megmaradjon.
nem bírná a megpróbáltatásokat és elpusztulna a fa.
Szóval körbekerítették, locsolják és imádkoznak, hogy megmaradjon.
A
ragadós magját valami madár rákeni egy fára, az ott megtelepszik, lemászik a
földig, fel a fényig, egyre több indát növeszt, körbefonja az eredeti növényt,
elszorítja, az szép lassan elpusztul, a fojtófüge pedig ilyen soktörzsű
szörnyként éli világát a helyén. Brrr.
A
fenti képen is látszik, de a következőn még inkább, az operaház igazából két
párhuzamos épületből áll, az egyik a zenéé, a másik a színházé.
A
baloldaliban lakik a koncertterem, majd 2700 férőhellyel, a jobboldaliban pedig
a Joan Sutherland Theatre, mely 1500 vendéget tud fogadni. Rajtuk kívül van még
4-5 kisebb színház/előadóterem, jártunk a Drama Theatre-ben is, de belül a
termekben nem sok helyen engedtek fotózni, mert az éppen használatban levő
díszletek szerzői jog védelme alatt állnak, a koncetteremben pedig éppen
világításpróbát tartottak (valami 200 spéci LEDes reflektor tud zenére „táncolni”).
Az Operaház története meglehetősen hosszadalmas, lényeg, hogy az 1950-es évek
közepén pályázatot írtak ki egy új művészeti előadó komplexumra a sydney-i
kikötőben, amit végül Jørn Utzon dán építész nyert meg a kagylókra/vitorlákra
hajazó alkotással. Először 7 millió dolláros költségvetéssel, 3 év alatt
szerették volna felépíteni, ám útközben gond volt a gömbhéjdarabok megvalósításával,
így végül 15 év alatt készült el potom 100 millió dollárból. Szép, különleges, egyedi
az egész világon, Sydney jelképe, meg minden, de ma már biztos nem lehetne ezt
tető alá hozni.
Először
kívülről sétáltuk körbe – rengeteg helyen
tükröződik benne a kikötő, illetve a Harbour Bridge
tükröződik benne a kikötő, illetve a Harbour Bridge
A
tetőt viszont saját bevallása szerint nem feltétlenül a vitorlák ihlették, csak
egyszerűen jól néznek ki a gömbhéjdarabok. Utzon terve volt egyébként az
egyetlen, amely a két nagy termet egymás mellé képzelte el, az összes többi
egymás mögé helyezte volna őket, egyiket a kikötő, másikat a város oldalára. A
költségvetési ugrás viszont az építkezés második felére itt is gondokat
okozott, olyannyira, hogy Utzon távozott a projektből, visszament Dániába és
sosem látta élőben saját, elkészült életművét. Valahol ez is szomorú része a történetnek.
A csodatetőt egy csomó elvetett ötlet után betonból kiöntött elemekből rakták
össze, a bordázat tartja a tető súlyát, így belül egy oszlopok nélküli hatalmas
térben külön építették fel az előadótereket, ami csak „megbújik” a tető alatt.
Az
előadóterek nagyrészt fából vannak, akusztikai okokból. Az itteni koncertterem
az egyik legjobb minőségű hangot produkálja a világon, még ilyen fánkszerű,
átlátszó, műanyag gyűrűk is vannak a zenekar felett, melyet a kívánt hanghatás
érdekében megfelelő magasságba lehet beállítani – nem mindegy a hangzás
szempontjából ugyanis, hogy a hang mennyi idő alatt jut el a plafonig és
verődik vissza a közönség felé. A fánkszerű gyűrűket leengedve „mesterséges
plafont” lehet adott magasságban létrehozni.
Fánkszínpad
(kép innen)
Mint
minden bemutató, kiállítás és hasonló dolog, ez is tervszerűen az
ajándékboltban landoltatja a kedves érdeklődőket, voltak jópofa cuccok is – csoki
operaház például, de nem mertünk venni, mert féltünk, hogy elolvadna, mire
hazaérünk a télbe – de hadd mutassam be a legviccesebb (és leghátborzongatóbb)
darabot:
Az
„Építs Operaházat legóból” készlet viszont tényleg
elgondolkodtatott, na majd ha egyszer sok időm lesz :)
elgondolkodtatott, na majd ha egyszer sok időm lesz :)
Nagyon
sok időnk nem volt bámészkodni, mert délután négy körül már a következő
múzeumban volt jelenésünk – a nagyon jópofa Susannah Place-en.
A
háztömb ugyanis Sydney egyetlen épségben megmaradt háza az 1800-as évek
közepéből, melyben egymást váltották a lakók 1990-ig, különböző korosztályokat,
társadalmi rétegeket és családokat képviselve. Fotózni sajnos nem lehetett, de ilyesmi. Hihetetlen kis korrajz, amit
lehetett, meghagytak eredeti állapotban, egy csomó berendezési tárgy, ruha,
motyó, mindenféle van, igazi kis vicces időutazás, abszolút ajánlani tudom!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése