A Yosemite-túra után még délebbre vonultunk, áttettük a székhelyünket a Sequioa
and Kings Canyon National Parks területére – vagyis elmentünk megnézni a
mamutfenyőket.
A
baloldalit Lightning Tree-nek hívják, noha inkább
egy masszív erdőtűz okozhatta a rajta látható sebet
Tájolni
itt lehet (kép innen)
A
Redwood National Park is rajta van a bakancslistán, ezzel együtt ez remek apropó arra, hogy tisztázzuk a redwood és
a sequioa körüli zűrzavart. Mamutfenyőből ugyanis többféle is akad: ciprusfélék
családja, mamutfenyőformák alcsaládja, azon belül pedig az alábbi nemzetségeket
találjuk:
Wikipédia,
de ellenőriztettem a konkrét állítást
a családi kertészmérnökkel. (kép innen)
a családi kertészmérnökkel. (kép innen)
Hogy
még keverjem a dolgot (és a szüleimtől örökölt okosságokat), az örökzöld
mamutfenyőket szokták ’redwood’ néven és az óriás mamutfenyőket ’giant sequoia’-ként
emlegetni. Az örökzöldek laknak Észak-Kalifornia és Dél-Oregon tengerparti
erdőiben, közülük való a Hyperion Tree, a világ legmagasabb élő fája; az
óriások meg a Sierra Nevada nyugati lejtőin, ahol természetes körülmények között (tehát nem telepítetten) csakis különleges
mikroklímájú ligetekben élnek és közéjük tartozik a General Sherman Tree, a
világ legnagyobb tömegű élő fája. A kínai mamutfenyőknek is megvan a maguk
csavarja: egészen 1943-ig azt hitték, hogy kihaltak, amikor is egy kínai erdész
rátalált egy élő példányra Kína egyik távoli, hegyes-völgyes régiójában. Ők egyébként jóval kisebbek, mint amerikai társaik.
A
Kings Canyonban lényegesen kevesebb magunkfajtával találkoztunk, mint eddig, viszont
annál több szúnyoggal és medvével – mindkettő terén lenyomta az összes eddigi
helyszínünket.
Szerettünk
volna egyet sétálni a Zumwalt Meadow-n, el is indultunk,
de már a patakparton el kellett kezdenünk csapkodni
de már a patakparton el kellett kezdenünk csapkodni
És
visszadöcögtünk a patakpartra. Itt nem sokkal később fotózás és sziklára
felmászás közben a frászt hoztam egy medvebocsra, aki a kő túlsó oldaláról
bámult rám. Természetesen ő az egyik irányba, én a másik irányba szaladtam –
ami legalább az én részemről ökörség volt, de az abban a pillanatban csak arra
tudtam gondolni, hogy a mamája sem lehet messze és semmiképp nem szeretnék
kettejük között tartózkodni egy pillanatig sem. Kép sajnos nem készült a cuki
bundásról – a medvebocsok egyébként állati aranyosak. Amíg meg nem nőnek. A
völgyből kifelé találkoztunk az utóbbi verzióval is, egy jó tíz méterrel az
autó előtt trappolt át az úton teljes valójában. Meglepően gyorsan. Éles
helyzetben nem érdemes futni előlük, na.
Történt
ugyanis, hogy a szállásunk felé gurulva az egyik különösen kevés szűknek tűnő kanyarban
leltünk a sávunk közepén egy követ. Bagoly tapossa a féket, amennyire a helyzet
engedi, szép lassan átgurulunk felette – kikerülni sem a folyó, sem a
sziklafal, sem a teljesen beláthatatlan szembesáv felé nem tűnt jó ötletnek.
Csakhogy
a kő harminc km/h mellett is felpattant és végigverte az autó alját, jó
hangosan. Meg is álltunk amint lehetett, mondván hogy ez sok minden, csak nem
egészséges (ekkor készült a kép is), hát igen, folyik valami. Frász 1.0. Ugye
nem a fékolaj. Térerő több tucat kilométernyire, kirándulók nagy része már a
kempingjében, kezd sötétedni. Frász 2.0. Ugye nem benzin. A Kaliforniát sújtó
szárazság miatt évek óta tűzgyújtási tilalom van a területen. Egy benzint
csorgató autóval mennyire lenne díjnyertes ötlet további 50 kilométert teperni egy
nemzeti parkban? Frász 3.0. Ez egy vadiúj autó, alig ment hatezer kilométert és
most mi lesz… szerencsére volt teljes biztosításunk (két-három, más autókról lepotyogó vagy általuk felpattintott, kőtörmelék által repesztett szélvédő után máshogy már nem bérelünk járgányt), így ezt a parát
Bagoly viszonylag hamar rövidre zárta. Azt azért elég hamar megállapítottuk,
hogy benzin nem lehet, annál viszkózusabb, így visszaültünk és imádkoztunk,
hogy ne a fék legyen. Meg, ha lehet, ne rohadjon le az egész három kanyarral
később.
Végül
kellően zilált idegállapotban, de eljutottunk a szállásunkig, egy klasszikus
itteni lodge-ig (olyan vadászház-féleség). A kulcs egy borítékban az ajtóra
ragasztva, a tulajok már visszavonultak. Térerő nincs, wifi és vezetékes
telefon azonban van, így további autódiagnosztika következik Uncle Google
segítségével, illetve konzultáció a kölcsönzővel, hogy ilyenkor mégis mi a
bánat van. Tudjátok, milyen részletes tutorialok vannak a neten arra, megállapítsd,
mi folyik az autódból? Szín, szag, viszkozitás, hely, hogy honnan folyik,
gyártók, márkák, tejóisten. Hosszas elemzés és forrás-összehasonlítás után arra
jutottunk, hogy sebváltó-folyadék lehet. Houston, ez történt, sebváltó-folyadék
folyik az ótóból. Megy még? – kérdezik. Megy. Semmi nem világít a műszerfalon,
aminek nem kéne. Csak csöpög alul, mint egy rossz csap. Addig ők semmit nem
tudnak tenni, amíg az autó megy. Szóljunk, ha nem. Kösz.
Ez
másnap reggel be is következett, amint kimentünk vele a parkolóból. Nem nagyon
számítottunk másra, de ki kellett váltani az autóból a nem működést ahhoz, hogy
tegyenek valamit. Szóval az első kanyarban bedöglött a sebváltó – szerencsére felfelé
indultunk el, így a lendületből fordulás után vissza tudtunk gurulni a
parkolóba és meg tudtunk mondani Houstonnak, hogy igen, világít a lámpa, hogy
igen, baj van a motorral, nem, nem működik a sebváltó és nem, már nem folyik
belőle semmi. Ellenben van egy bazinagy trutyifolt ott, ahol az autó éjjel állt
a parkolóban. Remek, köszönik, akkor máris küldenek egy ugyanilyet. San
Franciscóból. Ja hogy mi onnan alsó hangon négy és fél órányira vagyunk onnan.
Los Angeles? Az öt és fél, inkább hagyjuk. Máshonnan nem tudnak. Majd szólnak,
ha elindul a trailer.
Szóval
Bagoly és Zsebi egy szobába bezárva töltik a nap nagy részét (ja, egyébként az
utolsó előtti napunk), merthogy bármikor hívhatnak a kölcsönzőtől és ugye
térerő tucat mérföldekre nincs, csak vezetékes telefon. Dzsíniösz. Egy rövid
kis power nap (három óra) után már nem nagyon tudtunk mit kezdeni magunkkal,
így újra előkotortuk az esküvőszervezés fonalát – tekintve hogy jó egy hónappal
előtte jártunk éppen. Éljen a wifi. Közben feltűnt, hogy kicsit nagyobb a
helikopterforgalom a fejünk felett, mint az ilyen helyeken szokott lenni –
először arra gondoltunk, hogy ennyi lusta turista még itt sem lehet – de aztán rövid
sétaszünetet tartva szembesültünk a kissé maró füsttel és az erkélyről aggódva
kémlelő tulajdonossal. Wildfire, onnan éppen látni. Lassan eldől, hogy tudják-e
kontrollálni, vagy esetleg evakuálni kell-e. Van kérdés? :) Addigra tudtuk már,
hogy elindult a másik autó, de azért említettük neki, hogy ha mennek, ne
hagyjanak itt minket…
Délelőtt
tíz körül indították el a kölcsönzőben a processzust, délután ötre meg is
érkezett a fehér Dodge, egy szép nagy traileren. Közben az erdőtűz-problematika
is megszűnt, sikerült eloltani. Az úriember az egyik autót le, a másikat fel,
közben elmesélte, hogy neki csak fél tizenkettőkor szóltak és délben tudta
felvenni az autót; itt írják alá kérem, itt a kulcs, viszontlátás. Faja,
mehetünk világot látni így délután ötkor, amíg még világos van. De legalább
félig kész lett az ültetési rend… A maradék kétórányi világosba a General Grant
Grove, a közelebbi liget fért bele.
nem sokkal előtte dőlhetett ki. Százegynéhány
év alatt ez lett belőle.
de ami áthatol a kérgükön, maradandó sebet
hagy
A
Gamlin-testvérek építették 1872-ben, amikor elkezdtek marhát legeltetni a
környéken. 1891-ben lett a terület Grant National Park néven nemzeti park és
ezzel a hadsereg lovassága lett az őrzője – így szénatárolónak is használták
pár hónapig. Később áthelyezték a mai látogatóközponthoz, ott szolgált ranger
stationként is, sőt 1902-1909-ig ebben lakott a park első civil rangere
(vadőre). 1932-ben rádőlt egy fa az épületre, ekkor döntöttek úgy, hogy
visszatelepítik az eredeti helyére és a ’kiállítás’ része lesz.
egy masszív erdőtűz okozhatta a rajta látható sebet
A
szépséges fenyőóriások után visszatértünk a szállásunkra és fellőttük a pizsit,
örülve annak, hogy a kalandos 24 óra végén azért mégis láttunk valamit =)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése