Húsvétkor
kihasználtuk Bagoly munkaszüneti napjait – mármint hogy én dolgoztam, ő meg
elkísért San Franciscóba. Két napba nem fér bele egy egész hetes városnéző
túra, de azért elég jól körül lehet szaglászni. Korán reggel mindjárt sorban állással
kezdtünk, ugyanis nem számoltunk azzal, hogy hétvége, húsvéti szünet és spring
break (tavaszi szünet) van, egyszerre = napokra előre elfogyott az összes jegy
Alcatrazra. A szállodában azt javasolták, hogy menjünk oda korán reggel a
jegyirodához (a fél nyolcas nyitás előtt jó másfél órával) és akkor még lehet
hogy kapunk jegyet. Végül kb. fél hétkor értünk oda, valóban volt még pár tucat
jegyük aznapra, de nekünk fél órával nyitás után, mire odaértünk az ablakhoz, már
csak standby jegy jutott az esti túrára. Vagyis akkor tudunk menni, ha valaki
egy már előre megvett jeggyel mégsem jön el. Milyen ismerős :)
A
reggeli frissítő sorban állás után a Golden Gate Bridge felé indultunk –
bevállaltuk a legnépszerűbb, átbiciklizős túrát.
A
Golden Gate-szoroson keresztül az utolsó jégkorszak idején a Sacramento és a
San Joaquin folyók igyekeztek a tenger felé. Évszázadok alatt jó száz méter
mélyre rágták be magukat a California Coast Range huplijai közé, majd a
jégkorszak végi tengerszint-emelkedéssel a tengervíz elöntötte ma San Francisco
Bay-ként ismert völgyet – így keletkezett a kiszámíthatatlan áramlatokkal teli,
szeles, sziklákkal szegélyezett és gyakran ködös Golden Gate.
Utóbbi
egyébként gyakori jelenség a San Francisco Bay-ben, különösen nyáron – a Californa
Central Valley-ben felmelegedő levegő ugyanis napközben felfelé áramlik, a
területén alacsony légnyomás alakul ki és a völgy szinte „beszívja” a tenger
feletti hűvösebb, párásabb levegőt. Persze ott, ahol a legnagyobb „lyuk” van a
partmenti vonulatban, vagyis a Golden Gate-szoroson keresztül.
A zöld teknő a Californa
Central Valley (kép innen)
Műholdfelvétel
2012 augusztusából, ahogy
a köd éppen ömlik be a szoroson keresztül (forrás)
a köd éppen ömlik be a szoroson keresztül (forrás)
A
fentiekből is sejthető, hogy nem volt egyszerű műszaki feladat hidat építeni a
szoros fölé, az pedig, hogy végül 1929-ben, a nagy gazdasági világválság évében
szavazták meg a végleges tervet, csak bonyolított a helyzeten. Kötvényeket
bocsátottak ki, hogy fedezzék az építkezést, de két év alatt sem sikerült
eladni az összeset, így végül a san franciscói székhelyű Bank of America vásárolta
fel a kötvényeket, hogy új lendületet adjon a helyi gazdaságnak.
A
Halfway to Hell Club tagjainak nevezték magukat azok a munkások, akik
lepottyantak, de megfogta őket a háló.
Az
egyik prospektus szerint ki van állítva egy darab a híd eredeti főkábeléből is,
de azt nem találtuk meg. Közben kezdett egyre nagyobb lenni a forgalom is, így
nekiindultunk az átkelésnek. A híd egyik oldalán rendszerint a biciklisek,
másikon a gyalogosok haladhatnak. A járda elég keskeny, ha egyszer bekerülsz a
csőbe, nem egyszerű kiállni, továbbá, amint kiérsz a szoros fölé üvölt az
orkán. Ja és persze rajtad kívül több százan igyekeznek a túloldal felé,
mármint hogy mindkét irányból. Élmény :) Tényleg, de elképesztően veszélyes. A
biciklisek egy része profi, szombat révén tömegével vannak, sutty, csak ennyit
érzékelni belőlük, ahogy elhúznak melletted. Plusz vannak tömegével a turisták,
akik 5-10 éve nem ültek biciklin, egy részükön még sisak sincs és körülnézés,
jelzés, minden nélkül megállnak keresztbe előtted fotózni. Meg még vannak
gyerekeik is, akik a sípályákon látott viselkedésformákat hozzák egy az egyben,
nulla veszélyérzettel. Még szerencse, hogy az autókat mellmagasságú kerítés
választja el a drótszamarakon tekerő birkatengertől.
Azért
rozsdásodik itt-ott – nincs egyszerű dolga,
az év 365 napján sós, nedves levegővel kell megküzdenie
az év 365 napján sós, nedves levegővel kell megküzdenie
A
lámpaoszlopok és a szerszámoskamrák is narancsvörösek,
de később találkoztunk egy ugyanilyen színűre festett toitoi-jal is :)
de később találkoztunk egy ugyanilyen színűre festett toitoi-jal is :)
Miután
átértünk a hídon, felkapaszkodtunk a hídfő mellett található Battery Spencer
mellé. A dombtetőt egykor a tüzérség uralta, az 1870-es években ágyúkat
telepítettek ide a város védelmére, melyek egészen a második világháborúig
szolgálatban voltak.
A
Golden Gate Bridge alatt is nagy a forgalom – az építésnél
szempont volt, hogy ne csak ladikkal lehessen átcsúszni. Tanker, pipa.
szempont volt, hogy ne csak ladikkal lehessen átcsúszni. Tanker, pipa.
Sausalitóban
eltekertünk a városka központjáig, ahol gondoltuk, sétálunk egy kicsit, aztán
felülünk a kompra, ami visszavisz bennünket San Franciscóba. Aha. Meg rajtunk
kívül még így gondolták pár ezren aznap, így már több százan álltak sorban a komp
előtt, mind gyalog, mind biciklivel. És akkor a tömeges bringaparkolóban letett
több ezer járgányról ne is beszéljünk. Meg akik még délután jönnek, merthogy
még csak kettő körül tartottunk. Így aztán rögtön beálltunk a sorba, miután a
sorbanállókat terelgető srác azt mondta, talán a következő kompra felférünk.
Ácsorgunk, komp sehol, aztán jön egy, gyalogos sor megmozdul, halad, halad,
megáll, komp kürtöl, elmegy. Hát, ez így nem lesz menő, mert ez bicikliből egy
darabot nem vitt el, itt állunk napestig. És akkor itt jött a kereslet szülte
kínálat. Ugyanis közben taxisok invitálták a népet, mondván, hogy gyertek,
ennyi meg ennyi dollárért visszafuvarozunk benneteket Friscóba, biciklistül.
Tanakodtunk, hogy meg kéne nézni, közben az előttünk álló pár egyik tagja éppen
visszaérkezett és fél füllel hallottuk, hogy újságolja a barátnőjének, hogy 30
dollár/két fő a ráta, csak az a baj, hogy kellene még két ember. Rögtön
jelentkeztünk, hogy no problem, nagyon szívesen leszünk az a két ember, mert
nem szeretnénk itt szobrozni órákig. A kompjegy egyébként 15 dollár lett volna
két főre… Szóval már toltuk is a szamarakat a taxi felé, a fickó némi küzdelem árán
fel is szíjazta mind a négyet az autó hátsó felén található biciklitartóra és
irány-darány a nagyváros. Utólag egyébként eszembe jutott, hogy nemrég olvastam
egy cikket arról, hogy a sausalitói városvezetésnek tele van a bugyra a
turisták által rendszeresen szanaszét hagyott bringákkal, néha több tucatot
kell begyűjteniük egy-egy hétvégén – a kölcsönzőnél ugyanis „csak” 100-150
dollár büntit kell fizetni az eltűnt bringáért és sokan ezt a megoldást választják,
ha nagy a sor a kompnál. Azért wtf. A cikket olvasva még felmerült bennem, hogy
ez tényleg ennyire szörnyű lehet ez a városkának? Úgy tűnik, igen. Mármint hogy
a városközpont valójában néhány, éttermekkel szegélyezett utcácska, ahol a napközben
érkező több ezer bringa érezhető macera, a helyszín pedig leginkább a sáskajárást
juttatta eszembe. A sáskák ugyanakkor zöldhasú dollárokkal jönnek mind a
biciklikölcsönzőkhöz, mind a sausalitói éttermekbe és ajándékboltokba, és
ezeken a helyeken akarják a zöldhasúikat elkölteni. Sőt, még kompjegyet is
hajlandóak venni. Meg fagyit, hűtőmágnest és Golden Gate-es baseball sapkákat.
Mi az helyzet megoldása? Költői kérdés, a választ álmodjátok meg! :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése