2012. november 1., csütörtök

"Itt az első hó... viii!" - avagy télkóstolás Engelbergben

Bagoly nagyon szereti a havat. Dobálni főleg, különösképpen ha lőtávolban vagyok, de úgy egyébként is. Ily módon már hétközben tömte a fejemet Davossal a hóhírek hallatán, hogy menjünk, menjünk; nézzük meg az idei első havat! Februárban már jártunk ott, Bagoly azóta is sokat emlegeti, hogy milyen remek hely ez, ahol a hófalak akkorák, mint ő…

Februárban

Ugyanakkor Davos meglehetősen messze van tőlünk, mondtam neki, hogy ha mindenáron havat akar nézni, vasárnapra lesz az közelebb is, nem muszáj mindjárt Graubünden kanton közepéig rohanni. Végül kiegyeztünk Engelbergben, ahonnan időjárástól függően akár fel lehet menni a Titlis-ig is, de megígértem neki, hogy mindenképpen fogunk hóban sétálni.

Célterület nyáron

A beígért hóesés nem is maradt el, Zürich közelében a tóparton csak a háztetőkön és a növényzeten maradt meg, ahogy Luzernben is (átszálltunk egyik vonatról a másikra); de Engelberg felé már egyre nőtt a hótakaró vastagsága.

Célterület a hétvégén

A túrázást illetően gyanús lehetett volna, hogy a szokásos hétvégi hegyidömpinghez képest kevés volt a bakancsos útitárs. Ellenben volt egy rakás bennszülött snowboarddal és/vagy síléccel; meg jó néhány alulöltözött japán turista, akik folyton videóztak. Utóbbi csak furcsa volt – legjobb tudomásom szerint a Titlisen fent -15°C-kal kecsegtetett az időjárás – ki olyan állat, hogy balerinacipőt húzzon egy ilyen látogatáshoz? Csipkés titokzoknival???

A fenti apróságokon túllendülve leszálltunk a vonatról Engelbergben, ott már jó 10 centi hó borította az utcákat.

Kint ragadtak, behavazódtak

Engelberg

Megkerestük a felvonót, itt már csak síelők és turisták voltak. A jegyeladó néni kérdezte, hogy mit akarunk fent, merthogy minden étterem és hütte be van zárva és esik a hó. Mikor mondtam, hogy hát megnézzük a Trübsee-t, aztán ha úgy alakul továbbmegyünk a Titlis-re, de még nem vagyunk biztosak. Furcsán nézett, de odaadta a jegyet és szép napot kívánt. Itt meg kell jegyezzem, hogy a magyar hegyeken szocializálódott túrázóként úgy gondoltuk – hát, frissen kezdődött a hóesés, nem lehet olyan nagy a gond, legfeljebb egy kicsit keresni kell majd az utat, de hát hóban túrázni gyönyörű, menjünk!!! Hát nekiindultunk.

Felvonó – a kötél kivájta magának a helyet,
de körülötte megmaradt a hó :)

Útközben

A felvonóból kiszállva a tömeg nagy része tovább villogott (vakuk) a Titlis irányába, mi ketten meg elsomfordáltunk az állomás kijárata felé – ahol kb. 40 centi hó és egy behavazott quad fogadott minket – mellette pedig már készenlétben állt egy háromszor akkora hómobil – itt a tél, nincs mese.

Nekiindultunk

Érkezett még egy másik pár is, úgy tűnt, ismerik a terepet, legalábbis nálunk határozottabban és gyorsabban haladtak – én örültem a nyomoknak, volt mit követni :)

Jancsi és Juliska hóösvénye

Hótakaró mindenütt

Az alábbi táblácskát már több helyen is láttam Svájcban, általában különlegesen szép kilátás, hegy, tó vagy hasonló közelében. Az első mondat mindig ugyanaz a Biblia-idézet: „Kommet her und sehet an die Werke Gottes, der so wunderbar ist” /„Jőjjetek és lássátok az Isten dolgait; csudálatosak…”/ (Zsoltárok 66:5). Magyarul ez így nem teljes mondat („ … az ő cselekedetei az emberek fiain.” – így folytatódik), de a lényeg érthető.

Figyelemfelhívás valami nagyon szépre

A táblától nem messze a kis út ráfordult a Trübsee partján haladó ösvényre, reméltük is, hogy lesz csodálnivaló.

De elbújt a szakadó hó és a köd mögött.

A tópart még megvan

Meg a másik irányba is…

… de a hegyekből nem sok látszik

Ha már idáig eljöttünk, nem adtuk fel olyan könnyen - Bagoly Konoköszvérré változott és nem hagyta. Szerinte én meg Fosómedve voltam ugyanekkor, amiért attól tartottam, hogy a ködben eltévedünk és belegyalogolunk a tóba, vagy sosem találunk vissza a felvonóhoz... Így aztán némi nézeteltérés mentén, de folytattuk utunkat, egyre beljebb ástuk magunkat a fehérségbe. Én attól tartottam, hogy már soha nem fogunk visszatérni a civilizációba, Bagoly viszont elvetette ezt a feltételezést, hiszen három GPS-képes telefon birtokában ez mérsékelten valószínű. Továbbá arra is utalt, hogy ha végig jobb kéz felől van a tó, akkor előbb-utóbb körbe érünk; de a ködnek és a hóesésnek köszönhetően a tópart időnként még 15-20 méteres távolságból sem látszott... És ha más nem, a saját nyomaink mentén még mindig visszatalálhattunk a felvonóhoz - csak morzsák helyett a szép hótakaróban levő két vaddisznócsapást kellett követnünk.
Kísérteties síliftek - ez a sípálya még zárva
volt, a síelők feljebb, a gleccseren zúztak

Útjelző táblák – szezonon kívül

Hütte – bezárva

Patak – befagyva

Tóparti kövek – befedve

A hófúvás itt-ott teljesen lecsupaszítja az utat

Roskadoznak a hó alatt

Zászlók

Sikló a hóban

Odalent Engelberg

Valahogy így képzelem el Heidi nagypapájának
hegyi kunyhóját

Kicsit korán jött még ez a hó

Levéllép – hóval fedve

Gerendaház

Elbújva az ágak között

Ennyi hideg után muszáj volt felmelegedni valahol, beültünk egy kávéra/forró csokira. Még itt is az őszi dekorációba botlottunk, korán jött ez a tél, na.

Sünkoma

Felhők hegyekkel - hazafelé

Jellegzetes

Levelek hóval

Ősz színek a fehér lepel alatt

Szóval akárhogy nézzük, igazán szép helyen jártunk, rengeteg hó volt, de mivel folyamatosan szakadt a további hóadag, nem sokat láttunk a szép helyből... Továbbá megtanultunk, hogy 40 centi friss hóban nem lehet jót túrázni, mert ilyenkor inkább a balatoni gyaloglásra emlékeztet az ember mozgáskultúrája... viszont ugyanúgy vicces dolog nagyot zakózni benne :)