2013. május 24., péntek

Cable car & friends

A san francisco-i cable car-ok (magyarul villamosnak szokták emlegetni; de ezek nem azok), a világ utolsó manuálisan működtetett ilyen járművei. Mára gyakorlatilag két és fél vonal maradt meg; ezeken kúsznak hegynek fel, hegyen le a cable car-ok, természetesen tömve turistákkal. A népszerűbbik (= kevesebbet kell érte gyalogolni) vonalnál képesek akár egy-másfél órát sorbaállni egy ride-ért; ami ráadásul tömegközlekedés létére nem is olcsó – 6 dollár. Azt hiszem, ez már turistatarifa.

Cable car vonalak (forrás: innen)

A mamuálisan működtetett annyit jelent, hogy a kocsit valójában egy acélsodrony húzza fel és engedi le a lejtőkön, míg a kocsiban a gripman (grip=megragadni); a vezető dönti el, hogy mikor; mennyire erősen „ragasztja” rá a kocsit az acélsordronyra; attól függően, hogy milyen a terep, milyen a forgalom, hol van kereszteződés; stb. Meglehetősen komoly koordinációt, odafigyelést és nem utolsósorban fizikai erőt kívánó munka ez; gripman-nek lenni kemény meló; nem is mindenki alkalmas rá –  a gripman-eket köztisztelet övezi a városban.

Először a Bír-lak című sorozat jutott eszembe róluk,
még a Cartoon Network hőskorából :)



Sorakoznak


És igen, oldalt is lógnak rajtuk az emberek


Egész pontosan itt :)


Fordítókorong


Bizony, kézzel


Majd pedig fülön fogják és behúzzák a megállóba

A forgalmasabbik vonallal meg sem próbálkoztam; úgy voltam vele, hogy nem éri meg 50 percet sorba állni egy 20 perces utazásért, cable car ide vagy oda; viszont azért még elsétáltam megnézni a Powell & Mason vonalat; itt nagyjából addigra teltek meg a kocsik, mire megérkezett a következő (5 perc); viszont rogyásig. Esély nincs később felszállni, az állóhelyek is tele szoktak lenni. Kaptam is egy lifegő indiai (de mint kiderült Új-Zélandon felnőtt) kissrácot a lábam elé, kedélyesen rám pakolta a hátizsákját, meg előhúzott belőle egy csinos kis fotómasinát, nagyobb objektívvel; mint a feje, aztán fél kézzel kapaszkodva nekiállt fotózni az időnként nagyokat ugrató cable car-on – mégiscsak százéves technológia. Mindenesetre van még hova fejlődnöm a turistáskodást illetően :)

Kanyarvétel


Dimbes-dombos utcácskák


Minden tiszteletem azé, aki itt életvitelszerűen bicikilivel közlekedik


Dombtető


Keresztutca – a tenger is látszik a végén :)


SF


Lejtmenet – senki ne kerüljön elé!!!

Lefelé menet komolyan elgondolkodtam, hogy vajon ez az izé meg tudna-e állni, ha tényleg kellene neki. Nem teszteltük. 20 perc cable car-ozás után kiszabadultam a járműből, úgy voltam vele, hogy jó, jó, nem volt ez rossz; de nagyon turistaszagú, fürtökben lógnak az emberek rajta, útközben felszállni lehetetlen; mert mindenki végállomástól végállomásig megy – egyszer elég volt. Ha egy kicsit több lenne a kapacitása a rendszernek, vagy több vonal maradt volna meg; biztos életszerűbb lenne – mint pl. New Yorkban metrózni de így inkább egy nagyobb vidámparki hullámvasútra emlékeztet.

A cable car-ok mellett San Francisco-ban egész szép gyűjteményt szedtek össze antik villamosokból; ezek szépen közlekednek is a megmaradt vonalakon – bár csúcsidőben ezekkel is gond szokott lenni; hogy vagy három elmegy; mire (talán) a negyedikre felfér az ember. De ezt a játékot inkább a helyiek játsszák egymás között. Mivel ilyen gyűjtött gárda van, ezért mindenféle színben és festéssel pompáznak; egész változatos kiállítás jön-megy a síneken.

Piros –  alig értem utol

Sárga


Zöld


És amit leginkább használnak a helyiek – a trolibuszok :)


Zárókép – California St

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése